Šta je talenat ?
Najuža definicija koja se može naći u nekim rečnicima glasi:
„Talenat je urođena sposobnost da se u nečemu bude dobar.“
Međutim, talenat je pojam i pojava koja je daleko kompleksnija od ovoga. Ona se u stvari ne može svesti na jednu definiciju. U modernoj psihologiji, mnogi naučnici ne prave veliku razliku između pojmova talenat, sposobnost i inteligencija. Moderne teorije inteligencije postuliraju da na inteligentno (talentovano) ponašanje i razvoj istog imaju uticaja određena kombinacija gena i okolina u kojoj osoba odrasta i boravi. Dakle, talenat ne predstavlja samo urođenu sposobnost, već se on može razviti i kontinuirano razvijati. Tačnije, talenat je neophodno negovati. Ova konstatacija dobija na značaju pogotovo kada analizom gore navedene definicije primetimo da je deo rečenice „da se u nečemu bude dobar“ u budućem vremenu. Ovo bi značilo da se talenat ne mora ispoljiti „sada i ovde“, već da se može ispoljiti u nekom trenutku, u budućnosti, zavisno od brojnih faktora.
Ukoliko primetiš da si u nečemu dobar, da u nečemu možeš ili želiš biti dobar, šta je ono što treba uraditi?
Zamisli da je tvoj talenat avion. Njegov razvoj je određeni pređeni put. Na primer: put od Evrope do Amerike. Ti si pilot. Ali da li si ti taj koji može sam da uzleti avionom, upravlja njime čitav put preko ogromnog Atlanskog okeana, i sleti na pistu sasvim sigurno, da niko od putnika i posade ne bude povređen? Najverovatnije ne. Da bi se ovo dogodilo pilot mora biti u kontinuiranoj i efikasnoj komunikaciji sa kopilotom i kontrolorom leta. Dalje, tehnička ispravnost aviona pre toga mora biti detaljno proverena od strane tehničara leta a pouzdana informacija o pogodnim vremenskim uslovima za let dobijena od meteorologa. Dakle, siguran let avionom ne zavisi samo od pilota (tebe), nego od čitavog tima ljudi i vremenskih uslova.
Dakle, da bi negovao svoj talenat potrebno je naći sposobnog, iskusnog, odgovornog i posvećenog mentora ili učitelja koji će biti tvoj saučesnik u ostvarenju tvojih ciljeva. Učitelja i tim ljudi koji će obezbediti odgovarajuće sredinske uslove u kojima će se tvoj talenat ispoljiti i u kojima će se na najbolji mogući način razvijati. Koji će ti pružiti znanje i opremiti te alatima potrebnim za rad na sebi. Zašto? Zato što, kao što se vidi iz prethodnog opisa, talenat nije ono što se nalazi u pojedincu. Talenat je interakcija između pojedinca, fizičkog i društvenog konteksta, kulturnog miljea i brojnih drugih faktora. Tačnije bi bilo reći da se pojedinac nalazi u talentu a ne talenat u pojedincu.
Na čemu treba poraditi da bi omogućio sebi visoke potencijale za razvoj talenta?
- Ambicija. Ambiciozne su osobe koje, da bi postigle uspeh, ulažu slobodno vreme, vredno rade i emocionalno se posvećuju ostvarenju cilja. Ljudi sa visokim potencijalima poseduju unutrašnju motivaciju da plate cenu uspeha.
- Prilagodljivost. Prilagodljive su osobe koje umeju da uče na svojim greškama, da ostvare kvalitetnu komunikaciju sa ljudima, koji su otvoreni za nove ideje, i prilagođavaju se novim i nepoznatim situacijama. Nisu arogantne i sujetne.
- Agilnost. Agilne su osobe koje su radoznale, svesne svojih mogućnosti, posvećene sopstvenom ličnom razvoju i dostupne da pomognu drugima. Osobe koje uživaju da eksperimentišu, prihvataju poraz i neuspeh, koje su ideične i timski igrači.
- Preduzetništvo. Preduzetnici su individue koje traže i privataju izazove i prilike i ostvaruju određena postignuća (Ulrich and Smallwood, 2017).
Veoma važan aspek inteligencije koji treba negovati, pogotovo ukoliko je u pitanju talenat za umetnost, jeste emocionalna inteligencija. Emocionalna inteligencija je sposobnost opažanja, procenjivanja i izražavanja emocija; sposobnost da se stupi u kontakt sa osećanjima ili da se ona stvore kada olakšavaju mišljenje; sposobnost da se razumeju emocije i znanje u vezi sa njima; sposobnost regulisanja emocija kako bi se unapredio emocionalni i intelektualni razvoj (Mayer and Salovey, prema Sternberg and Kaufman, 1998).
Učenje i negovanje emocionalne inteligencije značajno je kako za razvoj jednog umetnika, tako i za svakodnevni život. Prepoznavanje tuđih i svojih emocija, ekspresija, regulacija i razumevanje istih unapređuje sposobnost rešavanja interpersonalnih i intrapersonalnih konflikata, donošenje odluka i funkcionisanje u brojnim drugim aspektima života.
Reference
Ulrich, D. & Smallwood, N. (2017). What is talent?. Leader to leader, 2012(63), 55-61.
DOI: 10.1002/ltl.20011
Sternberg, R. & Kaufman, J. (1998). Human abilities. Annual Review of Psychology, 49, 479-502.
https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.479
Autor: Mina Čolić, student Psihologije (četvrta godina) na Filozofskom fakultetu u Beogradu
Svako korišćenje i kopiranje teksta je zabranjeno i podleže autorskim pravima